fredag 2 november 2012

Vården

Ja, vården i Sverige är ofta under all kritik. Då pratar jag inte om kompetens, för det har många. Utan inställningen till vård hos en del vårdgivare.

Igår och i förrgår var jag väldigt frustrerad över att en närstående som haft problem med hjärtat en längre tid inte fick vettig hjälp. Han uppsökte sin lokala vårdcentral på en sk akuttid. Där fick han bara ange en sak. Det fick bli det som var mest akut, det som var mest akut var att han inte kunde lätta på trycket(ja, det är j-vligt akut att inte kunna kissa). Att han sedan hade jobbigt att andas och var/är förlamad av trötthet det fick han inte ta upp. Ingen undersökning av VARFÖR det var stopp. Utan i med en kateter och hejdå, kom tillbaka om en vecka och ta ut den. Sådant gör mig helt mållös, i alla fall i två dagar. Men nu j-vlar. Jag är fly förbannad!! 1 vecka med kateter är en risk i sig, sedan att inte ens försöka ta reda på varför det helt plötsligt blivit stopp?? Eller bara lyssna på hjärta och lungor (tar max 1 minut av de 15 tilldelade). Suck!!
Är det för att han börjar bli till åren? Får man ingen hjälp då? Nä, så enkelt är det inte. Många berättar hur de gått till läkaren och bara fått behandling för symptomet men inte för själva sjukan som orsakat symptomen. Bara det är ju helt stört! Slöseri med pengar, tid och resurser, för problemet är ju kvar. IDIOTI!
I alla fall, jag kan inte stå och se på. Jag förstår ju att det antagligen är en ökad vätskeansamling i kroppen pga hjärtsvikt och det i sig har gjort att han svullnat. Det måste lösas NU, inte nästa vecka. Jag bad dem boka tid på min vårdinrättning, dvs den privata vårdcentral som jag är listad på. Tänka sig, han fick en riktig läkartid idag. Håll tummarna för att han nu får vård-på riktigt!

Dela gärna det här inlägget, vi behöver få upp en debatt om symptombehandling istället för vård och kräva vård när vi besöker en vårdinrättning, inte bara symptombehandling!

Inga kommentarer: