onsdag 28 november 2012

Mjölk

Jo, jag har funderat över det här med mjölk. Just i Sverige så ser man vuxna som dricker mjölk till maten. Eller som "fika". Jag kan tänka mig att mjölk, framförallt när det är ont om föda, kan vara ett bra energitillskott. Men idag när vi snarare har ett energiöverflöd så är det mycket tveksamt om det verkligen är bra att fylla ut kaloriintaget med flytande kalorier.

Det lustiga är dessutom att vår egen mjölk anses som snuskig av många, speciellt av mjölkdrickarna. Hur nu kossamjölk kan vara mindre äckligt än bröstmjölk? Det är den stora frågan. Att amma ett barn tills det är 3-4 år har i vårt samhälle blivit något konstigt (fast det rent biologiskt är helt normalt bland alla stora primater), medan vuxna människor dricker komjölk i vuxen ålder anses normalt;) I rest my case;)

Mjölken vi köper i butiken är behandlad, den är både homogeniserad och pastöriserad. Just homogeniseringen är det jag ställer mig mest tveksam till.Att ändra strukturen på ett livsmedel är sällan bra och det är i allra högsta grad att raffinera produkten. Rå obehandlad mjölk är antagligen mer sunt, men fortfarande kvarstår frågan om det verkligen är meningen att vi ska dricka mjölk i vuxen ålder? Någon gång då och då som njutningsmedel, ja, varför inte, men måltidsdryck?

Ofta kan jag se på vuxna om de dricker mjölk, de får en speciell färg under ögonen, det svarta får en gulaktig ton och frågan är varför? En gissning är att det är något som kroppen får svårt att transportera bort när man just dricker mjölk. Med dricker syftar jag inte på mjölk i kaffet och kesella till mellis, utan när man både dricker 3-4 glas har mjölk i kaffet, gärna fil och flingor och ost..mycket mjölk mao..Kan det vara så att det binder kvar något i kroppen, eller är det en brist man utvecklar? Jag är mycket tveksam att de dricker lika mycket vatten som de människor som väljer vatten till maten.

Ett enkelt sätt att få ner kaloriintaget för dessa människor är att ta bort mjölken som måltidsdryck och vips har de sparat in en hel lunch om dagen vilket blir många luncher på ett år;)

1 liter mellanmjölk=450 kcal
Fördel: Innehåller en del vitaminer, mineraler och protein

1 lite vatten=0 kcal
Fördel: Livsnödvändig, transporterar bort gifter ur kroppen, fyller kroppen med ny vätska och släcker törsten överlägset

Inga kommentarer: