fredag 4 november 2011

Antiinflammatorisk medicin och kortisoninjektioner, bu eller bä?

En sak som återkommer i mitt yrke är kunder, kollegor och bekanta som berättar om hur de haft ont och sedan fått antiinflammatoriskt utskrivet alt fått en kortisonspruta i det drabbade området. Få eller inga vet egentligen vad det gör med deras kroppar mer än får det onda att försvinna-för en tid. Ibland är det rätt behandling, men långt ifrån alltid.

Om vi börjar med inflammationen, varför är den där till att börja med? Fyller den någon funktion? Svaret är inte helt enkelt, men förenklat så skulle jag med min högst rundamentära kunskap säga: någon form av obalans i kroppen har överansträngt muskeln, alt. en för enahanda eller tung rörelse har överbelastat muskeln. Inflammationen då? Ja, den fyller en funktion. Dels signalerar den att det är dags att vila, men också att något är ur balans i kroppen. Sedan är det så att om en inflammation får läka ut på egen hand så blir området läkt.

Vad gör då det antiinflammatoriska preparatet med skadan? Läker den skadan? Svaret är tyvärr nej. Medlet stoppar istället inflammationen och då också läkningsprocessen. Mao man slätar över problemet(och då har jag inte gått in på vad mer som påverkas i kroppen). Behandlar symptomet och inte själva skadan.

Vad gör då en kortisoninjektion? Jo, den avlivar effektivt den vävnad som orsakar smärtan. Området kring det skadade området blir då försvagat och risken för ytterligare skador ökar. Har man möjlighet att vila området så kan man med god sjukgymnastik alt. väl vägledd träning stärka upp det försvagade MEN orsaken till problemet kvarstår. Mao samma sak här, en nödlösning med snabb smärtlindring, men ingen lösning.

Vill påpeka att för späda rörliga kvinnor kan den här typen av behandlingar rentav vara skadliga då de behöver den stabilitet de kan få på naturlig väg. De behöver inte bli svagare i skadade områden och kvinnor är oftare benägna att få överbelastningsskador av statiska, repetativa rörelse än män pga den lägre muskelmassan. Det är viktigt att poängtera att det jag skriver gäller friska människor. Jag vet att vid en del reumatiska sjukdomar behövs dessa. Även efter yttre trauman där tex något gått sönder. Likadant med inflammationer som aldrig läker ut av sig självt. Men nu är vi inne på andra områden.

2 kommentarer:

Annifey sa...

Får mig att fundera en del kring de upprepade kortisoninjektioner jag fått i höft och axel pga slemsäcksinflammationer.
Nu är ju jag varken späd eller rörlig men ändå...

PtTess sa...

Fast, det är du. Jämför din benstomme med min. Jag visste inte det där om din höft, men det skulle kunna vara en bidragande orsak (men likagärna kan rörligheten i den höften gjor att du fått inflammationer) till ormrörelsen i högerpartiet.