söndag 17 juli 2011

BLW-baby lead weaning

Ja, det är ett koncept jag tror på men jag visste inte förrän rätt nyligen att det fanns en etikett på. Till att börja med så tycker jag det här med mat är viktigt. Det är en stor del av hälsan. I Sverige finns det tyvärr många sk sanningar om hur vi ska mata våra barn som jag tycker alla föräldrar ska våga ifrågasätta.

Är välling en bra produkt näringsmässigt?
Är det verkligen för lite järn i bröstmjölken?
Måste man matträna?
Bör man mosa maten?
Bör man mata barnet?

Enligt min mening o min begränsade kunskap kring kost, så är välling inte ett exempel på god kost för en bebis. Halvfabrikat är aldrig det. Föda som man måste berika för att göra den till människoföda är naturligtvis inte optimalt. Sedan bör man fråga dig om det är bra att introducera så mycket gluten per portion under första året? Att det sedan är rena rama "sockerbomben" gör inte det mer lämpligt som mat till en bebis. Ammar man inte så är ersättning en betydligt lämpligare produkt de första 12 månaderna. Det finns frågetecken krings just vällingintroduktion o födoämneskänslighet som bör utredas. Ute i övriga världen ger föräldrar inte välling o barnen är i mindre utsträckning allergiska eller glutenintoleranta. Mao, välling någon gång ibland gör antagligen ingen skillnad, men varje dag o flera ggr om dagen bör ordentligt belasta barnets tarmar. Prova o ät 3 skogaholmslimpor på ett dygn o se hur du mår.
Innan ni går i försvarsställning:
Nu vet jag att vi bor i ett vällingland där alla goda föräldrar förväntas ge välling, helst två-tre ggr per dygn o att det är känsligt att kritisera just vällingen som produkt. Men jag uppmanar ändå alla föräldrar att våga ifrågasätta vällingens sammansättning o "nyttighet".

Ang. järn i bröstmjölken så finns det indikationer på att den mängd som finns lättare tas upp av barnet. Även att en för tidig matintroduktion(som inte är initierad av barnets egen mognad) stör näringsupptaget.

Själv har jag svårt att se att evolutionen gjort våra barn oförmögna att äta. Låter man bebisen äta på egen hand så kanske det blir kladdigt. På plussidan har du istället:
Matglädje
Mättnadskontroll
Motorisk träning

Jag tror vi underskattar våra barn. De är mer kompetenta än vi tror.

Jag tror framförallt att vi föräldrar ska komma ihåg att barnmatsindustrin drivs av pengahunger och i vinstsyfte.  De tjänar inte pengar på att vi ammar och ger barnen av vår egen mat.Var en kritisk konsument precis som du är när du ska köpa en ny bil-ditt barn är värd mer än en bil.

1 kommentar:

Anonym sa...

Håller helt med dig. Att göda våra barn med välling är egentligen helt konstigt.
Står själv för LCHF, och ger inte mitt barn gröt eller välling. Människan är inte gjord att äta 60-70% kolhydrater, även om barn och bäbisar är gjorda att äta mer än oss vuxna, så är välling och gröt verkligen inget att basera på. Bröstmjölken innehåller krign 40% kolhydrater (socker), som bäbisen använder för att lagra fett mer effektivt.

Otroliga resultat, förresten!