onsdag 9 mars 2011

Faran med självutnämda experter

Ja, idag blev jag rent ut sagt förbannad. Vem som helst kan kalla sig "expert" utan att ha belägg för det. Har man bara inte tillräckligt med självdistans, självinsikt eller kunskap så kan det vara lätt att invagga sig själv i tron att man faktiskt kan och behärskar saker som man i själva verket suger på. Ingen större skada skedd om det sker i det fördolda..men ute på nätet kan det bli katastrof.

Ang. mammakroppen så är jag väldigt mån om att den ska hållas så hel och frisk som det bara går. Den ska utsättas för så lite våld och åverkan som möjligt. Ändå, kommer många "mammor" hamna i klorna på inkompetenta sk tränare som helt enkelt besitter för liten kunskap för att behandla mammakroppen med den respekt som den kräver och är värd. Att själv bli mamma är inte automatiskt kvalificerande till rätt kunskap, tyvärr, det räcker inte. Jag själv är ett exempel på att ha blivit utsatt för liknande inkompetens. Jag gick på ortopeden på DS efter Gabriel födelse..och kom till en sjukgymnast som skulle vara "så" kompetent..hon fick upp min eftergravida kropp på en pilatesboll för att göra raka situps..De allra flesta som känner mig vet att jag fick en liten fin delning strax ovanför naveln och till slut ett bråck där..Helt i j-vla onödan! Jag kan ge värre exempel, men jag tror de allra flesta inte behöver få "f-n målad på väggen" för att förstå vad jag är ute efter.

Ifrågasätt alltid! Ta inte någons ord för sanning bara för att den utger sig för att vara expert. Framförallt, respektera era kroppar och låt dem vara heliga, det förtjänar att vara starka och friska!

Inga kommentarer: