söndag 22 augusti 2010

Affärsidé?

Kanske, iaf slog det mig att folkhälsan nog skulle må lite bättre om människor fick hjälp när de storhandlade.Stod nämligen o väntade på mina varor och slogs av hur lite "mat" kvinnan mitt emot handlat. Det var barnmatsburkar, hot-dogs, snabbmakaroner, söt barnyogurt, skogaholmslimpa, färdig berchamel-sås, färdiga köttbullar, mer korv o halvfabrikat, en persika, några tomater men i stort sett inget som levde..bara behandlade produkter.
Det är alltså inget fördömmande av mamman (i det här fallet) utan mer en reflektion över hur folk handlar och hur lite de antagligen förstår att det skadar dem.

Hade jag fått hjälpa henne att handla så hade det def. varit mer frukt och grönt. Mindre snabba kolhydater. Några exempel:

Grekisk yogurt+mosad banan=god och bra "barnyogurt"
Köttfärs+lök+ägg+vitlök+salt o kryddor=egna köttfärsbiffar
Köttfärs+lök+vitlök+keso+lasagneplattor+tomatsås+lite mjölk+riven ost=lasagne
Fäsk Broccoli(kokas o mixas)+vitlök+ekobuljong+matlagningsgrädde=Broccolisoppa

Alla dessa saker kan även de minsta äta, dra bara ner på saltet! Jag kör ekologisk buljong  i min matlagning för att slippa glutamat dvs smakförstärkare.

Inga kommentarer: