söndag 2 maj 2010

Vikten av att hjälpa till hemma

Jag har olika skäl till att jag tycker det är viktigt att barnen hjälper till hemma. Det tyngst vägade skälet är att i en familj så hjälps man åt. Det är en av sakerna som gör att alla känner att de hör till, att de har en plats och en funktion att fylla i familjen..sammhörighet. Ett annat är att jag är förbannat lat;)

Iaf, viktigt hur som, för jag ser allt för många barn som inte ens kan hitta runt i ett kök, än mindre vet hur dammsugaren fungerar. Själv känner jag ibland att det är extra viktigt att mina små killar lär sig att de har en stor roll att fylla även i hemmet. Varje vecka försöker jag avsätta tid så att de får hjälpa till i köket. De har också sina egna små ansvarsområden som har blivit lite större ju äldre de blivit:) Bra för självkänslan också att se att man KAN:)

Idag har barnen tagit hand om sin tvätt, Felix har hjälpt till med middagen och drog även dammsugaren ett varv under matbordet. Gabriel hade läxor att göra och han kämpade på med dem i nästan två timmar, men nu är matteboken (ja, det är för-enkelt-trist, därför blir det kämpa) ett minne blott!

Jag hoppas att de är lika starka självständiga män i framtiden, som de är det som pojkar:)

Inga kommentarer: