måndag 1 februari 2010

Smarta mål

Ja, SMARTA* mål är ett koncept, eller ett sätt att tydligöra att saker faktiskt blir gjorda. Mao en sorts kvalitetskontroll, iaf ur mitt perspektiv som PT. Jag menar, mitt sätt att utvärdera hur väl jag utför mitt jobb är utifrån vilka mål kunden och jag har satt upp, inte mina mål utan kundens. Det är också ett sätt för kunden att tydligöra vad han/hon vill med sin träning och att tydliggöra vad som går framåt eller inte. Nöjd kund garanti typ;)
Ibland inser man att de där smarta målen inte riktigt är satta. Det vanligaste tror jag är att de inte är tidsatta eller accepterade (det är egentligen inte kunden som vill, utan kunden sätter upp ett mål som den tror att den ska ha) och när man inte tidsbestämmer så blir man ju aldrig klar;)

*Specifika
*Mätbara
*Accepterade
*Realistiska
*Tidsatta

Vad är dina smarta mål?

Idag insåg jag också att jag måste öva på mitt sätt att kommunicera..men man blir bättre när man lär sig av sina misstag. Iaf hoppas jag det!

1 kommentar:

Jenny sa...

Tänkvärt inlägg! Ska helt klart läsa det igen och fundera, behöver nya mål snart :)