tisdag 12 januari 2010

PT-kunder

Ja, det är lite intressant det där. Jag som personlig tränare har tystnadsplikt, eller sekretess. Det betyder att jag inte får prata om vilka kunder jag har eller annat som kan avslöja vilka det är. Hur som, något jag kom att tänka på idag är att det inte syns utifrån vilken fysisk status en person har. Alltså, visst kan du se uppenbara saker som fetma eller undervikt. Men sedan finns det saker som inte syns på samma sätt. En del har diskbråck, en del har balansproblem, skador på leder, stelopererade, överrörliga, högt blodtryck etc. som inte alls syns utanpå om man inte tänker på det.

Anledningen till att jag kom att tänka på det är att jag försökte sälja in mina tjänster till en man som brukar träna samtidigt som jag kör en av mina stamkunder. Han tyckte att "ja, när jag ser lite mer resultat på din kund". Det som är intressant med det är att den kunden verkligen fått fantastiska resultat, men iom att det inte står i pannan på kunden vilken status som han har arbetat upp sig ifrån så kan det kanske se ut som det inte är så mycket att stoltsera med. Det är ju naturligtvis lite trist för mig som PT, eftersom jag vill ju egentligen visa upp kundens resultat, men det är egentligen intressantare med hur synen är på människokroppen. För många verkar det så självklart att kroppen bara ska fungera och därför förväntar de sig mer av kroppen än vad tex någon med diskbråck gör. Kroppen bara finns där och med massor av träning så ska man bli stor och stark..Men så är det inte för alla. För en del innebär träningen en väg tillbaka, ibland till ett bättre, friskare ochsmärtfritt liv..ibland kommer kunden inte nå ditt, trots idogt arbete, men bättre, det blir alla.

Jag har själv valt att arbeta mest med smärt-kunder, av den enkla anledningen att jag vet vad som krävs av en människa som har ont för att den ska träna. Att det finns dagar när kroppen strejkar, men att det också finns dagar när kroppen belönar en för ens envishet. För mig är träningen medicin, men också ett sätt att leva:)

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja mig är det ingen idé att visa upp =)
Med mina tre diskar som är "paj" så dröjer det innan jag kan satsa på några strand resultat !!!

Tack för hjlpen med allt som inte synns!!!!!

//hj