söndag 12 juli 2009

Människor

Idag när jag och Christer promenerade började vi prata om hur människor fungerar egentligen. Vi känner båda till flera par som har problem. Män som har en kvinna vid sidan om och fruarna/samborna stannar fortfarande kvar. Kvinnor som är kvinnan vid sidan av. Förklaringarna som männen kör med till sina kvinnor (ja, både till älskarinnan och till frun/sambon) kan lyda:

1. Jag älskar henne inte på riktigt
2. Jag kan inte lämna henne pga barnen, skulle dö utan mina barn
3. Hon tvingar mig (yeah right, hon våldtar honom flera ggr i månaden)
4. Hon kommer ta livet av sig om jag lämnar henne (fungerar ju både till älskarinnan och frun)
5. Jag älskar ju dig egentligen
6. Det går inte att lämna henne nu pga ekonomin/boendebrist bla bla
7. Det är slut, jag lovar (denna lögn fungerar upprepade ggr trots att frun/älskarinnan flera ggr märker att det är en lögn)

Det som är så konstigt är att det fungerar så länge, att de otrogna ändå lyckas äta kakan och ändå ha den kvar. Alltså, om det var öppna kort som gällde så förstår jag, det köper jag..Men hur fungerar dessa kvinnor, intelligenta, snygga kvinnor?

Sedan frågade min man mig: Finns det inga kvinnor som beter sig så här..Mitt svar blev: Jo, det måste det ju göra, men de kanske klarar av att sköta två relationer parallellt lite snyggare?

Berätta gärna..jag är uppriktigt intresserad av att veta vad som driver människor..utan att dömma "offren" för dessa kärleksaffärer.

1 kommentar:

Calle Fridén sa...

Hmm..jag tycker nog inte att kvinnor "sköter" det bättre. Det kanske handlar om vilken sorts människor det är.
Nästan alla jag känner som haft såna där affärer, både killar och tjejer, är såna som inte klarar av att leva ensamma. Eller de har i varje fall aldrig gjort det.
De vill ha trygghet, till varje pris. Och priset kan i såna fall vara att man trampar på nån annan