tisdag 23 juni 2009

Somnade till slut

och det var skönt! Känner mig iaf inte lika ynklig själsligt. Orkade tom laga spenatsoppa och instruera C i hur man gör bananplättar, gott!

Bananplättar är ett lite matigare alternativ och mjölkfritt! Recepet idag räcker till 5 personer ca

5 ägg
2 mosade mogna bananer
Fullkornsdinkel 2,5 dl
Psyllium (så mycket du vill ha)
Kanel (massor)
Salt (smaka av)

Stek i panna lätt på varje sida, vänd flera ggr om det behövs, men plättarna ska vara rätt tjocka o tunga så att de är lite banankletigt. Äts som de är. Jag orkade en efter spenatsoppan (som vi hade kokt ägg i)

Soppan var enkel, kokade upp två stora förp. spenat med lite salt i fem min, mixade sedan bladen och hällde bort kokvattnet (ja, de fäller jord mm så det är inte värt att spara spentvatten). Tog sedan ca 6 dl vatten, 2 dl valio laktosfri matlagninsgrädde, 2 ekologiska glutamatfria grönsaksbuljongtärningar, svartpeppar, örtsalt och en liten klick smör (ja, 2 tsk typ). När buljongen hade löst sig hällde jag i de mixade bladen och lät allt koka upp. Serverade med kokt ägg i.

Det var allt jag orkade idag..tog 10 min, haha

Inga kommentarer: