måndag 19 februari 2018

Trött

Ja, väldigt trött och ontig. Tröttsamt att höra-eller hur? Men annars är det bra-. Barnen växer så det knakar och jag tränar på. Nu börjar snart födelsedagsrejset. Först Felix, sedan Christer, syrran, brorsan, My och sedan jag, phew! Men först en liten getaway på Rånäs i mars för att få sova,  dyr sömn, hehe.  Läser just nu Red Queen på ljudbok, somnar dock ifrån lite väl ofta. Inte mycket att göra något åt iom att kroppen strejkar. PUSS

tisdag 2 januari 2018

Summering 2017

Så 2017 är till ända och 2018 har ännu så länge börjat bra:)

I februari fick jag följa med och assistera Ph när hon levererade en frisk och underbar liten Aurora. I mars opererades T och cancern anses borta. Själv fick jag i slutet av januari problem med ett diskbråck vilket gjorde våren onödigt jobbig. Fick fokusera och planera om träningen som fick handla mer om rehab än något annat. Sade upp mig från SATS men blev övertygad att stanna kvar;) Vilket jag inte ångrar.
Målen för 2017 var: önskar jag mig en frisk litet barnbarn, botad cancer (fortfarande inte jag som har cancer), lagom med jobb och MER kvalitativ träning.
Vill även slimma till formen något. Målet är 65 kg 1/5-2017. Det kommer jag fixa om jag inte fortsätter stressa runt.
Kan säga att det mesta är avcheckat utom vikten-som är högre än på länge, dock känner jag mig betydligt starkare i kroppen än på länge.

2017 träning:
Totalt tid:9426 min / 6d 13:05:51
Total sträcka:57,44 km
Antal träningspass:263
Antal dagar med träning:224 (60,4% av 371 dagar)
Snitt sträcka per vecka:1,08 km (baserat på ca 53 passerade veckor)
Snitthastighet:8,29 km/h
7:14 min/km
Något färre timmar än 2016-men kvalitén har varit god! Speciellt under hösten. Har kört lite cardio vilket jag inte gjort sedan våren 2016. Tränat fler ggr om än kortare tid-skulle kalla det för smartare träning.
Crosstrainer 20 ggr plus 3 indoor walking
Body Pump hela 81 ggr
Styrketräning 132 pass
Sedan lite annat blandat.

Mål för 2018
Mer sömn! Mindre snus. Mindre jobb och göra fler roliga saker:) Höll på att glömma: Flyga mindre och äta mer vegetariskt!


fredag 28 juli 2017

Rik

Att ha en familj är rikedom. Så mysigt att bara vara tillsammans:) Under fyra dagar har jag fått åtnjuta sällskap från den här lilla varelsen-vad kan vara bättre? Älskade Ph-det här gör du bäst


Bättre tider

Idag vaknade jag plötsligt av känslan att det lättar. Dvs att livet långsamt men säkert håller på att bli enklare. Under många år har det varit mycket fokus på barnen och vardagen och inte jättemycket fokus inåt. Att My helt plötsligt bestämde att hon vill vara utan blöja är nog en stor del av det-det inger hopp om att saker blir bättre. Men också att den minsta äntligen börjat tillåta att jag piper iväg och tar en promenad eller tränar utan att bli helt tokig. Hon är min andra high need baby och jag misstänker att jag var precis likadan. Men finns bara en sak som hjälper och det är att bemöta behoven så gott jag kan. Mycket samvaro och närhet.

Jag tycker inte synd om mig, jag är trots allt lyckligt lottad. Däremot är livet inte alltid enkelt. Under de här 7 åren har jag varit gravid två ggr. Opererat bråck 2 ggr. Fått en wiplash, 2 nya diskbråck och den alltid närvarande värken från muskler som krampar och drar leder och ligament fel. Ständiga sjukgymnast besök, massage, vissa dagar starka värktabletter och träning för att fixa vardagen. Det går! Men jag tror de flesta kan räkna ut att energin inte räcker till allt. Att ha en 6 åring som är funktionsnedsatt tar sin tid och ork-och då är hon ändå världens gladaste unge. Men att bråka med myndigheter, skolor och vårdinrättningar tar energi. För att inte tala om allt jobbigt jag varit tvingad att utsätta henne för.
Nu börjar hon skolan och kommer ha en resurs ett par timmar i veckan på fritiden, så saker blir bättre:) Augusti kommer bli lite tuff med två inskolningar (förskola för Lo och fritids för My)och from 21 augusti ska hon börja åka taxi till skolan. 
Min plan är att försöka hitta mig själv igen-ja, låter klichéartat, men herregud, inte har jag orkat bry mig om mig speciellt mycket. Känner mig stor, gammal, trasig och otymplig. En mamma och fru ska ju vara perfekt-eller? 
Jag kommer inte fokusera på utsidan-utan på att röra mig mer. Har i flera månader försökt komma upp i 15000 steg/dag men lyckas sällan. Första hindret är kroppen som inte tillåter långa promenader i ett sträck, vilket gör att jag  behöver gå fler kortare promenader. Det andra hindret är brist på tid och att det är svårt att bara dra iväg och gå-men vi försöker dra med barnen. Träningen har jag skött, även om februari-april blev rehabinriktat pga diskbråcket i ländryggen, så där är det mer fokus på att våga lyfta tyngre igen och fortsätta anpassa övningarna. Att ha en sådan problematik, som jag har fysiskt, kräver att jag tränar smart och har tålamod. Annars går jag sönder. Jag är ändå rätt nöjd att jag är så pass hel som jag är-trots hypermobilitet och bindvävsproblematik.

Det är inte så viktigt att vara deffad och "perfekt"-men ändå är jag sugen på en smalare midja och saknar min fina mage. Sista magbråcksoperationen blev väldigt lyckad funktionellt sett men inte estetiskt. Så mycket bindvävssammanväxningar och ärret putar. Att då lägga på sig ett par kg gör inget för positivt för den externa självkänslan. Det är väl det som fått mig att ge upp lite. Jag var nere på 65 kg (o då är jag smal) o ärret putade ännu tydligare-det är inte entusiasmerande, tro mig. 
Så, jag fokuserar på att bli lättare och starkare och att sluta bry mig om en mage som trots allt fungerar (jag kan djupandas och har buktryck) och istället koncentrera mig på det jag faktiskt kan påverka. 

Så, slutligen! Jag känner att det är nya tider på G, tider där jag hinner tänka och känna och inte bara skyndar runt. 

Ta hand om er! Det är ni värda



söndag 1 januari 2017

Summering 2016

Ja-vad ska jag säga om 2016. Vi har vant (om man nu någonsin gör det) oss vid att ha ett barn som behöver lite mer än barn i samma ålder. Det tar tid-tid som gör att jag gått ner i arbetstid, inte mycket, men 10%. Träningen har tuffat på ganska så bra. 251 pass totalt. Det är 6 dagar 20.59 timmar och 57,7 % av dagarna har jag tränat. Det blev mycket promenader i somras efter Pokemon Go hade släppts-det var också en fin och varm sommar som tillät promenader utan en massa kläder:)

88 Body Pump pass (4713 min / 3d 06:33:00) 98 Styrketräningspass (3565 min / 2d 11:25:00)
Jag upptäckte Indoor Walking även om det bara blev 6 pass-så var det bra träning:) Lite Yoga, något varmpass och en del cykel. Bästa 2016 var: Resan till Sardinien med småttingarna, sommaren, Cassius (senaste kattillskottet), Gabriels betyg och att Ph väntar bebis.

Sämsta 2016 var: Konstant trött, cancer i familjen, hade inte tid att genomföra projektledarutbildningen jag påbörjade, Jamaicaresan med Ving, ständig tid och sömnbrist. Whiplash som gjort att jag haft ont i huvudet i tid och otid.

Året kändes inte bra trots den fina och långa sommaren. Det var som jag var lite off key hela året-bara sprang mellan alla måsten utan någonsin vara här och nu. Ständigt dåligt samvete och prioritera om för att hinna med det mest väsentliga.

Målen för 2016 var att lära mig fler tecken och det har jag gjort, massor! Ett annat mål var att jobba mindre-och det har jag gjort:) Sist men inte minst, jag skulle träna mer-och det har jag gjort. Inte så mycket mer som jag kanske önskat. Men jag kom nästan upp i 7 dagar:) Så-målen uppnådda:)

För 2017 önskar jag mig en frisk litet barnbarn, botad cancer (fortfarande inte jag som har cancer), lagom med jobb och MER kvalitativ träning. Vill även slimma till formen något. Målet är 65 kg 1/5-2017. Det kommer jag fixa om jag inte fortsätter stressa runt.

lördag 5 november 2016

Kyla och smärta

Ja-de två sakerna går hand i hand. Det verkar ändå som kroppen vänjer sig, men det tar tid. Idag är det iaf lite torrare och kylan känns inte fullt lika påträngande. Har haft två lediga dagar med barnen och har tre nätter på raken kommit upp i minst åtta timmar!! Sådan lyx! Tyvärr är jag då också väldigt seg igång då jag är stel och har ont när jag vaknar. Tar en timme att få igång kroppen. Har iaf varit och tränat ben i förhoppningen att det lilla ryggskottet ska ge sig. Vi lär se imorgon. Stretchade iaf ordentligt. Nu ska jag fortsätta lyssna på min superbraiga ljudbok-Kaninjägaren

torsdag 13 oktober 2016

Mera gnäll-men jag försöker

Första tanken idag-måste jag gå upp, det är ju natt! Vaknade tyvärr med värre värk i bröstryggen än innan sjukgymnastbesöket igår. Skit! För alla som inte vet så blev jag(eller min förra bil) påkörd när jag stod still vid ett rödljus förra året. Jag gjorde enligt konstens alla regler dvs åkte till akuten, de undersökte mig noga, fick piller för att motverka de spänningar som blir efter en påkörning, gick till sjukgymnasten så fort det gick (2 dygn efter) och har följt alla rekommendationer. Ändå har jag fått en whiplash. Eller, egentligen så finns det bara ett sätt att undvika den typen av skada och det är att ge f-n i att bli påkörd. Hur som, jag har problem fortfarande. Nu har jag fått hela ryggen röntgad, inte pga whiplashen, utan för att se hur min ryggrad mår i dagsläget. Den mår inte jättebra, hade ett nytt diskbråck i nacken. Som tur är känner jag inte av det så mycket, bara lite il och nålar emellanåt lokalt. Inget som drar iväg ut i armen. Phew! Har blivit remiterad till Stockholm Spine center och det är mest för att jag behöver hjälp att anpassa mig efter skadan från krocken. Funderar en del på ergonomin på jobbet. Men även andra anpassningar som jag kanske skulle behöva göra. Träningen är lättast för mig att anpassa iom att jag har bra kunskaper själv och bollar med sjukgymnasten. Men hoppas ändå på att Spine center kanske har någon mer ide pga att de ser många sådana här skador per år. Iaf, igår lyckades jag lägga lillan tidigt och hade en lugn och skön kväll. Kollade på Netflix och Luke Cage och sedan en liten stund med ljudbok innan jag däckade..små små baby steps för att prioritera lugn o ro:) Utöver det hade jag en stund där jag bara var jag. Lunchade med Janna i MoS och var sedan och fixade naglarna. Hade en vision om att jag ville korta ner naglarna och ha matta naglar i en Nude-ton. Jag tycker resultatet blev precis som jag hade tänkt mig. Rent och enkelt. Avgör själv:)